Bieżące informacje

Oszukali seniorów metodą „na policjanta” – apelujemy o ostrożność!

Data publikacji 22.10.2025

W ostatnich dniach wałbrzyscy policjanci otrzymali zgłoszenia dotyczące dwóch przypadków oszustw, w których seniorzy stracili swoje oszczędności życia. 87-letni mieszkaniec dzielnicy Nowe Miasto przekazał fałszywym funkcjonariuszom łącznie ponad 600 tysięcy złotych, a 76-letnia mieszkanka Białego Kamienia – 30 tysięcy złotych. Policja po raz kolejny apeluje o ostrożność i rozwagę – prawdziwi funkcjonariusze nigdy nie żądają pieniędzy, ani nie prowadzą „tajnych akcji” z udziałem obywateli.

Pierwsze oszustwo miało miejsce w okresie od 9 do 10 października br. Na telefon stacjonarny 87-letniego mieszkańca naszego miasta zadzwonił mężczyzna podający się za policjanta. Twierdził, że prowadzi akcję przeciwko grupie przestępczej, która planuje zrobić seniorowi krzywdę. Wzbudzając strach, nakłonił pokrzywdzonego do przekazania pieniędzy rzekomej funkcjonariuszce w pobliskim parku. Następnego dnia do seniora zadzwonił kolejny oszust – tym razem podający się za prokuratora – i poinformował, że dla bezpieczeństwa musi przekazać wszystkie środki, jakie posiada w bankach. Mężczyzna, przekonany o udziale w policyjnej akcji, w ciągu kilku dni wypłacił z kont łącznie 600 tysięcy złotych i przekazał gotówkę oszustom.

Drugi przypadek miał miejsce 30 września br. Ofiarą padła 76-letnia wałbrzyszanka. Na jej telefon zadzwonił mężczyzna, który podał się za policjanta. Kobieta w słuchawce usłyszała lament i płacz, który – jak jej się wydawało – należał do sąsiadki. Oszust wykorzystał tę sytuację, informując, że „sąsiadka” potrąciła ciężarną kobietę, a dziecko nie przeżyło. Aby „pomóc” znajomej uniknąć więzienia, 76-latka przekazała nieznajomemu mężczyźnie 30 tysięcy złotych. Dopiero po fakcie kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.

Pamiętaj! Policjanci nigdy nie proszą o przekazanie gotówki, nie pytają o stan kont bankowych, nie żądają wypłat pieniędzy z banku i nie informują o tajnych działaniach operacyjnych. Każda taka rozmowa to próba oszustwa!

Apelujemy, aby w podobnych sytuacjach natychmiast przerwać połączenie i skontaktować się z najbliższą jednostką Policji lub zadzwonić pod numer alarmowy 112. Nie przekazujmy nikomu naszych pieniędzy, kart płatniczych ani danych do konta!

Pamiętajmy również, aby rozmawiać z naszymi bliskimi i sąsiadami, szczególnie starszymi osobami, które są najczęściej wybierane przez przestępców. Uczulmy ich, aby zachowali ostrożność i zawsze konsultowali podejrzane telefony z rodziną lub Policją.

Nie dajmy się oszukać – ostrożność i czujność mogą uratować nasze oszczędności!

Zespół Komunikacji Społecznej
Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu
podkom. Agnieszka Głowacka-Kijek

Powrót na górę strony