Zamiast inwestycji straciła 70 tysięcy złotych. Aplikacja AnyDesk - kolejna metoda oszustów!
Wałbrzyscy policjanci przyjęli zgłoszenie dotyczące oszustwa „na zdalny pulpit”. Tym razem ofiarą padła 70-letnia kobieta, która w przestępczym procederze straciła 70 tys. złotych. Apelujemy o rozwagę podczas rozmów z „konsultantami” którzy proponują nam szybki zysk i nakłaniają do ściągnięcia aplikacji AnyDesk!
Wczoraj do Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu zgłosiła się 70-letnia mieszkanka Sokołowska. Ze zgłoszenia wynikało, że w minionych dniach kobieta na portalu społecznościowym natknęła się na ofertę jednej ze spółek akcyjnych, dotyczącą możliwości wykupienia akcji giełdowych i obrotu nimi na giełdzie finansowej. Mieszkanka powiatu wałbrzyskiego uznała ofertę na tyle atrakcyjną i wiarygodną, że postanowiła skorzystać z okazji i zarobić.
Przestępczy proceder trwał kilka dni, podczas których kobieta kilkukrotnie rozmawiała z „konsultantem”, który polecił 70-latce, zainstalować na swoim komputerze program AnyDesk. Jest to program umożliwiający zdalną obsługę pulpitu. Następnie kobieta musiała zalogować się na swoje konto w banku podając swoje hasło i login. Przez kilka kolejnych dni telefonicznie oszust kontaktował się z pokrzywdzoną i przy pomocy oprogramowania do zdalnej obsługi pulpitu wykonywał na jej komputerze różne operacje. Seniorka dopiero po kilku dniach zorientowała się, że została oszukana i że z jej konta bankowego zniknęło blisko 70 tysięcy złotych.
Warto wiedzieć!
Dzięki aplikacji AnyDesk oszuści wiedzą wszystko, co dana osoba robi na telefonie czy komputerze, widzą kody do autoryzowania transakcji. W ten sposób oszuści przejmują kontrolę nad twoim rachunkiem i „czyszczą” konto z oszczędności.
Jak nie stać się ofiarą?
Bądź czujny, nie działaj pochopnie. Presja czasu i pośpiech są złymi doradcami - wtedy łatwo możesz zostać zmanipulowany. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz. Jeśli rozmówca przedstawia się jako pracownik banku - rozłącz się a następnie skontaktuj się bankiem osobiście lub telefonicznie (wybierając numer, który znajdziesz na stronie swojego banku). Jeśli rzeczywiście ktoś z banku do Ciebie dzwonił, konsultant będzie wiedział o co chodzi.
Jeśli cała sytuacja wygląda podejrzanie, a posiadasz innego konto bankowe, dla własnego bezpieczeństwa przelej na nie oszczędności i zmień hasła, z których korzystasz podczas logowania na konto.
Pamiętaj!
Instalując aplikację zdalnego pulpitu sam umożliwiasz przestępcom dostęp do swojego konta i bank może nie uwzględnić reklamacji.
Zespół Komunikacji Społecznej
Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu
aspirant sztabowy Agnieszka Głowacka-Kijek