Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Oszustwo metodą ”na pracownika banku”. Uważaj na to komu przekazujesz swoje dane oraz jakie programy instalujesz na swoim komputerze czy urządzeniu mobilnym

Data publikacji 20.03.2025

Wałbrzyscy policjanci kolejny już raz ostrzegają przed oszustami, którzy podają się za pracowników banków. Przestępcy dzwonią do potencjalnej ofiary i przedstawiają się jako osoba reprezentująca bank, wyłudzają dane wrażliwe bądź nakłaniają nas do wykonania przelewów określonych kwot na wskazany rachunek bankowy. W ten sposób „czyszczą” nasze konta albo zaciągają w naszym imieniu kredyty gotówkowe. Niestety boleśnie przekonał się o tym 43-letni mieszkaniec naszego miasta, z którego rachunku bankowego po udostępnieniu kodów BLIK „wyparowało” 2,5 tysiąca złotych.

Co pewien czas wałbrzyscy policjanci informowani są o przypadkach oszustw metodą „na pracownika banku”. Zgłoszenia pochodzą najczęściej od samych poszkodowanych. Jak to wygląda w praktyce? Oszust dzwoni do danej osoby i podając się za pracownika banku lub osobę reprezentująca inną instytucję finansową informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca wypłatę środków z naszego konta i przelanie ich na wskazany przez niego numer rachunku bankowego lub zainstalowanie specjalnego oprogramowania, dzięki któremu nie padniemy ofiarą takiego przestępstwa albo jak w opisanym poniżej przypadku – wygenerowaniu kodów BLIK i przekazaniu ich ”pracownikowi banku”.

Tego typu oszustwo miało miejsce w dniu wczorajszym, gdzie do 43-letniego wałbrzyszanina zadzwonił nieznany mężczyzna, podając się za pracownika banku. „Konsultant” poinformował go, iż środki zgromadzone na jego rachunku bankowym są zagrożone. Mężczyzna, będąc przekonanym, że chroni swoje oszczędności przed przestępcami, wykonał polecenie nieznajomego, po czym z jego konta, na podstawie wygenerowanych przez przestępców kodów BLIK zniknęło 2,5 tysiąca złotych. Dopiero wtedy, mężczyzna zorientował się, że padł ofiarą oszustwa.

Aby uchronić się przed tego typu oszustwami, warto przestrzegać kilku zasad:

  • Nigdy nie podawaj danych logowania, haseł, kodów PIN czy kodów BLIK osobom kontaktującym się telefonicznie. Prawdziwi pracownicy banku nigdy nie proszą o takie informacje.
  • Nie instaluj oprogramowania ani aplikacji na prośbę rzekomych pracowników banku. Może to umożliwić oszustom zdalny dostęp do Twojego urządzenia.
  • Weryfikuj tożsamość dzwoniącego. Jeśli masz wątpliwości, rozłącz się i skontaktuj bezpośrednio z bankiem, korzystając z oficjalnych kanałów komunikacji.
  • Czytaj uważnie treść wiadomości SMS i e-mail. Nie klikaj w podejrzane linki ani nie podawaj danych na nieznanych stronach.
  • Zachowaj ostrożność wobec próśb o szybkie działania finansowe. Banki nie wymagają natychmiastowych decyzji ani nie naciskają na wykonywanie transakcji pod presją czasu.

Pamiętaj, że oszuści stosują różne metody manipulacji, aby zdobyć Twoje zaufanie. Zawsze zachowuj czujność i nie podejmuj pochopnych decyzji dotyczących swoich finansów. W przypadku podejrzenia próby oszustwa, natychmiast skontaktuj się z bankiem lub powiadom Policję.

Zespół Komunikacji Społecznej
Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu
podkom. Agnieszka Głowacka-Kijek

 

Powrót na górę strony