Oszustwo na "pracownika banku". Uważajmy! Nie dajmy się przestępcom!
Wałbrzyscy policjanci kolejny już raz ostrzegają przed oszustami, którzy podają się za pracowników banków. Przestępcy dzwonią do potencjalnych ofiar i przedstawiają się jako osoby reprezentujące bank. Następnie wyłudzają dane wrażliwe bądź nakłaniają nas do wykonania przelewów określonych kwot na wskazany rachunek bankowy, twierdząc, że to rachunek pomocniczy, tymczasowy lub konto techniczne. W ten sposób „czyszczą” nasze oszczędności albo zaciągają w naszym imieniu kredyty gotówkowe. Niestety boleśnie przekonała się o tym 64-letnia mieszkanka naszego miasta, z której rachunku bankowego po udostępnieniu dwóch kodów BLIK „wyparowało” 3,8 tys. złotych.
Co pewien czas wałbrzyscy policjanci informowani są o przypadkach oszustw metodą „na pracownika banku”. Zgłoszenia pochodzą najczęściej od samych poszkodowanych. Jak to wygląda w praktyce? Oszust dzwoni do danej osoby i, podając się za pracownika banku lub osobę reprezentująca inną instytucję finansową, informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca wypłatę środków z naszego konta i przelanie ich na wskazany przez niego numer rachunku bankowego lub zainstalowanie specjalnego oprogramowania, dzięki któremu nie padniemy ofiarą takiego przestępstwa albo - jak w opisanym poniżej przypadku – wygenerowaniu kodów BLIK i przekazaniu ich ”pracownikowi banku”.
Tego typu oszustwo zostało zgłoszone w dniu wczorajszym, gdzie do 64-letniej wałbrzyszanki zadzwonił nieznany mężczyzna, podając się za pracownika banku. „Konsultant” poinformował ją, iż środki zgromadzone na jej rachunku bankowym są zagrożone. Wałbrzyszanka, będąc przekonaną, że chroni swoje oszczędności przed przestępcami, wykonała polecenie nieznajomego, podając dwukrotnie wygenerowany kod BLIK, po czym z jej konta zniknęło łącznie 3,8 tysiąca złotych. Dopiero po zakończonej rozmowie kobieta zorientowała się, że padł ofiarą oszustwa i ostatecznie zgłosiła sprawę Policji.
Aby uchronić się przed tego typu oszustwami, warto przestrzegać kilku zasad:
- Nigdy nie podawaj danych logowania, haseł, kodów PIN czy kodów BLIK osobom kontaktującym się telefonicznie. Prawdziwi pracownicy banku nigdy nie proszą o takie informacje.
- Nie instaluj oprogramowania ani aplikacji na prośbę rzekomych pracowników banku. Może to umożliwić oszustom zdalny dostęp do Twojego urządzenia.
- Weryfikuj tożsamość dzwoniącego. Jeśli masz wątpliwości, rozłącz się i skontaktuj bezpośrednio z bankiem, korzystając z oficjalnych kanałów komunikacji.
- Czytaj uważnie treść wiadomości SMS i e-mail. Nie klikaj w podejrzane linki ani nie podawaj danych na nieznanych stronach.
- Zachowaj ostrożność wobec próśb o szybkie działania finansowe. Banki nie wymagają natychmiastowych decyzji ani nie naciskają na wykonywanie transakcji pod presją czasu.
Pamiętaj, że oszuści stosują różne metody manipulacji, aby zdobyć Twoje zaufanie. Zawsze zachowuj czujność i nie podejmuj pochopnych decyzji dotyczących swoich finansów. W przypadku podejrzenia próby oszustwa, natychmiast skontaktuj się z bankiem lub powiadom Policję.
Oficer Prasowy
Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu
kom. Marcin Świeży