Kolejne działanie przestępcze na tzw. „policjanta”. Kampania informacyjna wałbrzyskich funkcjonariuszy trwa. Przypominajmy osobom starszym o oszustach
Wałbrzyscy policjanci prowadząc działania prewencyjne, profilaktyczne i informacyjne rozpoczęli wczoraj cykl spotkań „Senior online”, gdzie opowiadali o tym w jaki sposób osoby starsze stają się ofiarami przestępców. Materiał ten udostępniliśmy w archiwum na profilu YouTube Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu. Następne programy z zaproszonymi gośćmi, co zapowiadają funkcjonariusze, realizowane będą w pierwszy poniedziałek każdego kolejnego miesiąca. Oczywiście zachęcamy do oglądania materiału wideo przez seniorów, ale także i osoby młodsze. Niestety pomimo szeroko zakrojonej kampanii w tym zakresie, oszuści w poniedziałek zaatakowali po raz kolejny. Tym razem dzwoniąc do wielu mieszkańców naszego miasta. Jedna z kobiet – 80-latka - dała się nabrać i straciła oszczędności swojego życia.
Nieświadoma seniorka przekazała pieniądze w kwocie aż 40 tysięcy złotych wskazanej w rozmowie fałszywej policjantce. Była nią młoda kobieta, która zapukała do drzwi, by „zabezpieczyć” gotówkę do prowadzonego postępowania w sprawie szajki osób okradających mieszkania osób starszych. Dopiero po jakimś czasie 80-latka zorientowała się, że działanie ma charakter przestępczy i powiadomiła Policję. Funkcjonariusze prowadzą obecnie czynności w tej sprawie.
W związku z tym zdarzeniem przypominamy, że oszuści próbują różnych działań przestępczych udając członków najbliższej rodziny, pracowników wodociągów, gazowni, spółdzielni mieszkaniowych, pracowników ośrodków pomocy społecznych, czy listonoszy. Przestępcy podają się także za adwokatów, lekarzy orzeczników, tak jak w podanym przypadku policjantów, a nawet prokuratorów. Warto więc kliknąć i obejrzeć premierowe wydanie programu Senior Online, aby poznać w jaki sposób działają oszuści.
Jako policjanci oczywiście po raz kolejny zwracamy się z apelem do mieszkańców Wałbrzycha oraz powiatu wałbrzyskiego, którzy mają w rodzinach osoby starsze!
Pamiętajmy, że sprawcy mogą osobiście zapukać do drzwi naszych rodziców lub dziadków podając się za pracowników gazowni, wodociągów lub każdej innej firmy. Co powinniśmy przekazać osobom starszym, by nie dały się oszukać?
- Powinni spojrzeć przez wizjer w drzwiach lub przez okno.
- Jeżeli nie znają osoby lub osób znajdujących się po drugiej stronie, nie otwierają drzwi lub otwierają je w sposób bezpieczny - w przypadku posiadania tzw zasuwki.
- Pytają o cel wizyty oraz proszą o pokazanie dowodu tożsamości i legitymacji służbowej lub identyfikatora.
- W przypadku wątpliwości ustalają inny termin wizyty. Jest wtedy czas na potwierdzenie w firmie, czy osoba, która podaje się za pracownika w ogóle widnieje w spisie ewidencyjnym przedsiębiorstwa.
Przestępcy często dzwonią także do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.
Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi nasz zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Zazwyczaj informują osoby starsze o tym, że pracują nad sprawą wyłudzenia dużej ilości gotówki. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu. Informują poszkodowanego, że kiedy prawdziwego oszusta uda się złapać, pieniądze zostaną mu oddane. Tak jednak się nie dzieje. Oszuści znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.
Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy, ewentualnie współczucie. Często zdarza się, że proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy na leczenie, ale niekiedy próbują wyłudzić dużo mniejsze kwoty. Informują wtedy, że środki finansowe chcą przeznaczyć np. na remont samochodu, który akurat się zepsuł, na operację, czy też na wakacje.
Pamiętajmy!
- Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści.
- Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności.
- Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy.
- Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego.
Oficer Prasowy
Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu
podkom. Marcin Świeży